Menu

Darujte nám 2% z Vaších daní

Sme tu pre Vás a Vaše deti už 7 rokov. Ak neviete, kam so svojimi 2% z daní, prispejte nám, ENJOY creativity! Podporte nás v snahe o rozvoj kreatívneho vzdelávania a investujte svoje 2% do budúcnosti našich detí! Vykonajte dobrý skutok, ktorý prinesie skvelý pocit Vám a úžitok deťom. Ďakujeme za dôveru a priazeň ❤️💡.

Tlačivo na 2%

 

Bezpečnosť na prvom mieste :)

V poslednej dobe sú pojmy zdravie a bezpečnosť skloňované takmer neustále. Je to samozrejme ovplyvnené špecifickou situáciou, ktorá sa dotýka nás všetkých a my sa jej musíme prispôsobiť. Nachádzame sa v období, kedy musíme čeliť novým výzvam. Azda prvou z nich bolo prejsť v rámci niektorých kurzov na ONLINE verziu. Úspešne sa to podarilo v programoch Malý konštruktér a Mladý programátor. Sme veľmi radi, že počas najhoršej situácie sme mohli zostať s týmito deťmi aj vďaka ich ústretovým rodičom v kontakte.
Následne hneď ako to bolo v rámci hygienických a proti-pandemických podmienok možné, sme prešli na prezenčnú formu našich kurzov. No situáciu sme ani vtedy nebrali na ľahkú váhu a snažili sme sa postúpiť všetky kroky pre zabezpečenie zdravého a bezpečného prostredia pre naše deti a to v dvoch dôležitých rovinách.
 
V prvom rade sa dali všetky lektorky zaočkovať na prvú výzvu, aby tak chránili naše deti, svoje rodiny a samozrejme aj seba samých. Uvedomujeme si aj my, ako celé združenie ENJOY creativity, že každý z nás je zodpovedný, nie len za seba samých, ale aj za celú spoločnosť, ktorou sme súčasťou a je našou morálnou povinnosťou byť vnímavý, súčinný a proaktívny.
 
Druhá rovina tvorí zameranie sa na čistotu priestorov ENJOY creativity a to do najmenších detailov, aby sa naše centrum skutočne stalo bezpečným pre všetkých a aby sme mohli dopriať deťom vzdelanie hravou formou či už pre najmenších Brikáčikov v adaptačnom programe či škôlkarov a školákov v oblasti prírodných vied s kockami LEGO či inžinieringu, robotike a programovaní. Preto sme sa rozhliadli po najmodernejších technológiách, ktoré by nám boli nápomocné.
 
Rozhodli sme sa pre najnovšiu technológiu ActivePure(R), ktorá bola vyvinutá v NASA a využívaná na čistenie vzduchu na Medzinárodnej vesmírnej stanici. Ide o špeciálnu metódu čistenia prostredia, ktorá neutralizuje a likviduje okolité vírusy, baktérie, iné patogény a alergény v účinnosti zachytávania 99,97 % častíc o veľkosti 0,1 mikrónu. Veľkou výhodou je tiež, že zachytáva tieto častice nielen zo vzduchu, ale aj z okolitých povrchov.
Nakoľko je bolo zakúpenie daného prístroja v súčasnej finančnej situácii náročné, požiadali sme o dotáciu Bratislavský samosprávny kraj, ktorý nám ju schválil. Vďaka nim sme na jeseň vedeli zakúpiť prístroj, ktorý sme interne nazvali „Howard“ a tiež doplnili potrebné pomôcky na plynulé pokračovanie v kurzoch.
 
Sme veľmi radi, že aj v súčasných podmienkach môžeme Vašim – našim deťom ponúkať čo najväčšiu kvalitu nie len v oblasti STEM programov, ale aj čistého vzduchu, bezpečného prostredia a zdravých lektoriek, ktoré svoju prácu robia srdcom 🙂
 

6 výhod vzdelávania STEM – poznáte ich?

V predchádzajúcom článku ste sa mohli dočítať, o čom je program STEM a aké sú jeho základné charakteristiky. V aktuálnom článku sa dočítate, aké všetky výhody aplikovanie tohto programu do vzdelávania prináša.

Prečo je STEM dôležité?

Globálne hospodárstvo a ekonomika sa mení. Súčasné pracovné pozície zanikajú v dôsledku automatizácie a zároveň sa v dôsledku technologického pokroku objavujú nové a nové miesta. Neustály pokrok v technológiách ovplyvňuje a mení spôsob, akým sa žiaci v školách učia. Zručnosti nadobudnuté výučbou STEM žiaci využívajú v škole i mimo nej. Zaujímavosťou je, že dopyt zamestnávateľov po kvalifikovaných pracovníkoch a zručnostiach STEM  je rastúci a v budúcnosti sa bude naďalej zvyšovať. V súčasnosti asi 75% pracovných miest v najrýchlejšie rastúcich odvetviach vyžaduje pracovníkov so zručnosťami STEM. Hlavnou výhodou programu STEM teda je, že sú jeho absolventi schopní disponovať schopnosťami a zručnosťami, ktorými sa môžu prispôsobiť súčasnému rýchlo meniacemu sa svetu.

Aké sú výhody STEM?

  1. Podporuje vynaliezavosť a kreativitu. – Vďaka STEM vzdelávaniu žiaci čoraz viac zapájajú do štúdia svoju kreativitu a vynaliezavosť. Práve to následne vedie k novým myšlienkam, nápadom či inováciám. By tvorivosti by nebolo možné takmer nič – žiadne smartfóny, žiadna umelá inteligencia, digitálne vzdelávanie a pod. Tieto inovácie a technológie boli vytvorené ľuďmi, ktorí sú si vedomí toho, že ideu ľudská myseľ vyprodukuje, človek ju vie aj zrealizovať.
  2. Buduje a zvyšuje odolnosť. – Vzdelávanie STEM prebieha v bezpečnom prostredí, v ktorom sa študenti učia, že robenie chýb a omylov je ľudské a tiež nevyhnutné. V tomto programe sa zdôrazňuje robenie chýb a hodnota neúspechu ako súčasť vzdelávania. To znamená, že sa žiaci naučia, že mýliť sa je ľudské a tým pádom neúspech, ktorý sa pred nich postaví, nezníži ich sebavedomie. Naopak, vďaka podobným zážitkom budú žiaci sebavedomejší a odolnejší, lebo budú vedieť, ako podobnú situáciu v budúcnosti riešiť, dokonca jej možno predísť. Koniec koncov – zlyhanie je súčasťou procesu, ktorý nakoniec vedie k úspechu.
  3. Podporuje tímovú prácu. – STEM vzdelávanie sa môže aplikovať do výučby žiakov rôznych úrovní schopností. To znamená, že žiaci si môžu na základe vlastných schopností a poznania schopností spolužiakov vytvárať tímy, v ktorých budú pracovať. Ich práca tak bude efektívnejšia. Konečným výsledkom budú študenti, ktorí chápu, ako spolupracovať s ostatnými a prosperovať v tímovo orientovanom prostredí. Zároveň, spoluprácou sa žiaci učia aj ako komunikovať a predávať si medzi sebou informácie. Ak sa to naučia počas štúdia, budú to vedieť preniesť a použiť aj v každodennej medziľudskej interakcii.
  4. Podporuje uplatňovanie vedomostí. – Asi najväčším STEM benefitom je aplikovanie získaných poznatkov do praxe a reálneho sveta. Práve tento fakt motivuje žiakov, aby sa učili zručnostiam, pretože vedia, že ich môžu okamžite aplikovať a výsledky ich práce budú viditeľné hneď. No a v prípade, že budú stáť pred voľbou svojho budúceho povolania, budú sebavedomí a odvážni kvôli faktu, že majú osvojené dôležité zručnosti a schopnosti. V tomto prípade teda hovoríme aj o schopnosti prepájať nadobudnuté informácie a využívať ich tým správnym spôsobom.
  5. Podporuje technický rozvoj a využitie. – Štúdium STEM učí žiakov digitálnej gramotnosti a sile technológií či inovácií. Keď sa žiaci stretnú s novými technológiami, budú pripravení ich použiť namiesto strachu a obáv, ktoré v nich môžu vyvolať. To im poskytuje veľkú výhodu vo svete, ktorý je čoraz viac orientovaný na využívanie moderných technológií.
  6. Učí riešiť problémy. – Schopnosť riešiť problémy pomocou kritického myslenia je kľúčovou zručnosťou, ktorú sa žiaci musia naučiť v mladom veku. Skúsenosti zo STEM ich vedú k tomu, aby nachádzali problémy, nachádzali ich riešenia a naučili sa ich nezávisle používať. Zároveň sa u žiakov buduje iniciatíva, ktorá ide ruka v ruke s nezávislosťou.

Zdroje:


Ucelený koncept kreatívneho vzdelávania zameraný na STEM (Science, Technology, Engineering, Maths) s kockami LEGO® metodikou Brick by Brick a programovaním KOD-A v 3 MODULOCH. 

Doprajte deťom lepšiu budúcnosť, otvorte im dvere v oblasti
VEDY a TECHNIKY!

Chcem vedieť viac


Autor

Moje meno je Mgr. Dominika Neprašová a som absolventkou Katedry psychológie Univerzity Komenského v Bratislave. Ako vyštudovaná psychologička mám k psychológií blízko v každom smere, v ktorom pôsobím. V práci s deťmi a klientmi ENJOY creativity svoju psychológiu používam pri komunikácií a porozumení, tiež pri vzdelávaní a motivácií detí, aby sa naučili počas našich programov a aktivít veľa nových vecí. Zároveň sa snažím psychologické vzdelanie pretaviť tiež do článkov, kde sa snažím čitateľom priblížiť niektoré psychologické aspekty ľudskou rečou. Psychologické články píšem aj pre web Eduworld.sk, ktorý je zacielený na rodičov a učiteľov. No a v poslednom rade to,čo som sa naučila o ľuďoch, ich správaní a ďalších aspektov používam v tanečnej umeleckej skupine Čarovné Ostrohy, kde pôsobím už 6 rok ako profesionálny tanečník. Keby som to teda mala zhrnúť – myslím si, že psychológia a jej aspekty sú všade okolo nás. A práve touto filozofiou sa snažím riadiť, nielen pri svojej práci.

STEM vzdelávanie – viete čo to je?

Skratka STEM sa na internete a článkoch súvisiacich so vzdelávaním vyskytuje čoraz častejšie. Čo tento pojem vlastne znamená?

Čo je to STEM?

STEM je vzdelávacie kurikulum založené na vzdelávaní študentov v štyroch základných oblastiach – veda, technológie, inžinierstvo a matematika. Tým, čím sa líši od ostatných kurikúl je fakt, že sa snaží o učenie spomenutých štyroch oblastí ako jedného celku. Tento celok je následne ľahšie aplikovateľný do reálneho života, mimo školských lavíc. Kým v niektorých školách sa učia dané oblasti samostatne, program STEM výučbu zlučuje a to mu pridáva jeho nenahraditeľnú hodnotu. Keď deti vidia, ako jednotlivé veci spolu súvisia, o aspektoch sa učia paralelne, ľahšie im rozumejú a nachádzajú ich aj v ich okolitom svete. STEM je veľmi inovatívna forma vyučovania. Okrem klasických modelov a triednej výučby využíva vo veľkom aj online vyučovanie či praktické vyučovanie. Typické sú aj časté exkurzie či praktické ukážky odborníkov pozvaných na vyučovanie.

STEM ako celoživotné vzdelávanie

STEM je využívaný pri výučbe žiakov, ktorí sa pripravujú na štúdium na univerzitách v oblastiach vedy, technológie, inžinierstva a matematiky. Zaujímavosťou je, že okrem poskytovania základných poznatkov zo štyroch oblastí žiaci rozvíjajú aj svoje logické myslenie, schopnosť riešiť problémy či v neposlednom rade učia sa, čo znamená spolupracovať a ako na to. Vďaka STEM programu sa napríklad v USA alebo Veľkej Británii výrazne zvýšil výskyt kvalifikovaných pracovníkov. Sú to ľudia, ktorí sú expertmi v ich oblasti pôsobenia, vedia ovládať najnovšie technológie, prichádzajú s novými poznatkami a pod. Tento fakt poukazuje na ďalší zo základných atribútov STEM. Ide o formu celoživotného vzdelávania. Poznatky, ktoré sa raz žiak naučí v školskej lavici, využíva ďalej počas celého života. Systematické vzdelávanie je to, čo by sa do našich škôl malo dostať čím rýchlejšie, tým lepšie.

Nezabúdajme na STEA

Vo svete plnom technológií sa niekedy zabúda na to, čo je naším základom. Je to ľudskosť, empatia, porozumenie či tolerancia. Sú to nenahraditeľné aspekty medziľudskej interakcie a spoločenského života, ktoré si žiaci potrebujú osvojiť rovnako dobre, ako tie vychádzajúce z programu STEM. To, čo potrebujú učitelia zaradiť do vzdelávacieho kurila je tiež umenie. Preto STEAM. Umenie je oblasťou, ktorá človeka formuje ako ľudskú bytosť, ktorá je následne pripravená pre technologický svet. Pravdepodobne je to dôležitejšie ako to, či žiak vie ovládať moderný tablet alebo rozumie Pytagorovej vete. Umenie, hudba či literatúra sú oblasťami, ktoré nielen rozvíjajú ľudskosť, ale aj schopnosti ako kritické myslenie, čítanie či prejavovanie svojho názoru. Kritici STEM preto tvrdia, že okrem oblastí, ktoré zahŕňa STEM, treba venovať pozornosť aj vyššie uvedeným. Majú svoj dopad na vývin ľudského mozgu a rozvoj dôležitých zručností a schopností. Ľudskosť je to, čo by si deti mali osvojiť v škole ako prvé. Z toho vyplýva, že ak prepojíme umenie, tvorivosť a oblasti zahrnuté v STEM, pripravíme žiakov na život tým najlepším spôsobom.


Zdroje:


Ucelený koncept kreatívneho vzdelávania zameraný na STEM (Science, Technology, Engineering, Maths) s kockami LEGO® metodikou Brick by Brick a programovaním KOD-A v 3 MODULOCH. 

Doprajte deťom lepšiu budúcnosť, otvorte im dvere v oblasti
VEDY a TECHNIKY!

Chcem vedieť viac


Autor

Moje meno je Mgr. Dominika Neprašová a som absolventkou Katedry psychológie Univerzity Komenského v Bratislave. Ako vyštudovaná psychologička mám k psychológií blízko v každom smere, v ktorom pôsobím. V práci s deťmi a klientmi ENJOY creativity svoju psychológiu používam pri komunikácií a porozumení, tiež pri vzdelávaní a motivácií detí, aby sa naučili počas našich programov a aktivít veľa nových vecí. Zároveň sa snažím psychologické vzdelanie pretaviť tiež do článkov, kde sa snažím čitateľom priblížiť niektoré psychologické aspekty ľudskou rečou. Psychologické články píšem aj pre web Eduworld.sk, ktorý je zacielený na rodičov a učiteľov. No a v poslednom rade to,čo som sa naučila o ľuďoch, ich správaní a ďalších aspektov používam v tanečnej umeleckej skupine Čarovné Ostrohy, kde pôsobím už 6 rok ako profesionálny tanečník. Keby som to teda mala zhrnúť – myslím si, že psychológia a jej aspekty sú všade okolo nás. A práve touto filozofiou sa snažím riadiť, nielen pri svojej práci.


Prechod detí do škôlky

Nástup dieťaťa do škôlky je prvým krokom, kedy sa jeho socializácia začína aj niekde inde ako v rodine. Je to jeho prvý kontakt so spoločnosťou – s inými deťmi, pani učiteľkami a prvými povinnosťami. Prechod z domáceho prostredia do prostredia škôlky, ktoré je pre dieťa niečím úplne novým a neznámym, predstavuje veľkú výzvu. A to nielen pre samotné dieťa, ale aj pre vás, rodičov. V článku sa dočítate, čo je pre deti v období batoľaťa charakteristické – ako sa prejavujú, čo dokážu či zvládnu a čo naopak, im robí problém. Obdobie batoľaťa je totiž obdobím, kedy k zmene z domáceho prostredia na prostredie škôlky dochádza. Dočítate sa aj, čo znamená proces adaptácie a čo urobiť, aby prebehol čo najlepšie. V súvislosti s tým uvádzame tipy, vďaka ktorým bude tento nový krok do sveta ľahší a bezproblémovejší nielen pre samotné dieťa, ale aj pre rodiča.

Čo môžete očakávať od svojho batoľaťa?

Keď dieťa dovŕši 12 mesiac, nachádza sa v období batoľaťa.  Psychológovia majú nejednotné názory na to, od kedy sa toto obdobie vlastne začína. Vo viacerých príručkách sa začiatok obdobia udáva od veku 1,5-2 roka, v iných zase už od dovŕšenia prvého roka života. Niektorí o batoľati dokonca hovoria už vtedy, keď povie dieťa svoje prvé slovo. Presné vekové rozpätie teda nie je striktne vymedzené, avšak približne hovoríme o veku 1,5-3,5 roka. Toto obdobie patrí k tým najdôležitejším v živote dieťaťa. Veľmi rýchlo sa učí, spoznáva svet okolo seba, začína komunikovať a pod. Psychológia poukazujú aj na to, že veľmi dôležitý je v tomto období aj prístup rodičov dieťaťa. Dokáže totiž poznamenať osobnosť a život dieťaťa na celý život.

Pozrime sa bližšie na charakteristiky dieťaťa v tomto období:

Koniec 12. až 24. mesiac (mladšie batoľa):

25.-30. mesiac (staršie batoľa):

31.-36. mesiac:   

 

„Ja nechcem ísť do škôlky!“  

Prechod z domáceho prostredia do škôlky predstavuje veľkú výzvu. Nielen pre deti, ale aj pre vás, rodičov. Pre deti je opustenie domova veľmi náročné, keďže pre nich predstavuje základné útočište, kde sa cítia bezpečne, sú so svojimi rodičmi, hrajú sa so svojimi hračkami a pod. Dieťa si veľmi ťažko zvyká na myšlienku, že by malo tento svoj bezpečný priestor opustiť a navštevovať nejaký iný. Adaptácia je proces, kedy si dieťa zvyká na nové podmienky, prispôsobuje sa novým skutočnostiam. Každé dieťa sa adaptuje na nové prostredie rozdielne rýchlo. Jednej skupine detí to nemusí robiť žiadne veľké problémy, pretože sú napríklad extrovertné a už od malička majú tendenciu byť blízko k svojmu sociálnemu okoliu.

Je tu však ale aj druhá skupina detí, ktoré sú pripútané na svojej mame a kontaktu a času strávenému s ňou sa nechcú za žiadnu cenu vzdať. Nástup do škôlky je však rozhodne dôležitý a nemal by sa odkladať. Znamená pre dieťa emocionálny ale aj sociálny rozvoj. Dieťa si nachádza inú vzťažnú osobu, ktorou je v tomto prípade namiesto maminy pani učiteľka. Nachádza si kamarátov, učí sa fungovať v nejakej skupine. Zvyká si taktiež na režim, základné povinnosti a hlavne, stáva sa čoraz viac samostatnejším. Psychologička Petra Arslan Šinková poukazuje na to, že je dôležité, aby sa nástup do škôlky neodkladal. Je to dôležitý vývinový krok pre dieťa, ale významný krok aj pre rodiča. Je dôležité nájsť preto spôsob, ako túto zmenu zvládnuť čo najlepšie. Prinášame vám preto tipy, ako uľahčiť prechod z domáceho prostredia do prostredia škôlky. Sú to tipy užitočné nielen pre deti, aj aj pre rodičov.

Tipy, ako zvládnuť nástup do škôlky

Rodičia zohrávajú pri príprave ich detí do škôlky veľmi dôležitú rolu. Nasledujúce body môžu poslúžiť ako pomôcka, ako to čo najlepšie zvládnuť:


Zdroje:


 

Otvárame letný turnus adaptačného programu Brikáčik pre predškôlkárov!

Chcem vedieť viac

Chystáme sa 1x do škôlky – prednáška a diskusia

Chystáte sa s Vašou ratolesťou na nástup do škôlky? Máte obavy ako to budete spolu zvládať, čo všetko Vás čaká a chcete vedieť ako sa na toto obdobie čo najlepšie pripraviť?
Na tieto i mnohé Vaše ďalšie otázky rada odpovie klinická psychologička Mgr. Zuzana Porubčanová PhD. s dlhoročnou praxou. Okrem toho nám vysvetlí, čo v tomto období prežívajú naše deti a ako vnímajú svet a situácie okolo seba.

Viac info


Autor

Moje meno je Mgr. Dominika Neprašová a som absolventkou Katedry psychológie Univerzity Komenského v Bratislave. Ako vyštudovaná psychologička mám k psychológií blízko v každom smere, v ktorom pôsobím. V práci s deťmi a klientmi ENJOY creativity svoju psychológiu používam pri komunikácií a porozumení, tiež pri vzdelávaní a motivácií detí, aby sa naučili počas našich programov a aktivít veľa nových vecí. Zároveň sa snažím psychologické vzdelanie pretaviť tiež do článkov, kde sa snažím čitateľom priblížiť niektoré psychologické aspekty ľudskou rečou. Psychologické články píšem aj pre web Eduworld.sk, ktorý je zacielený na rodičov a učiteľov. No a v poslednom rade to,čo som sa naučila o ľuďoch, ich správaní a ďalších aspektov používam v tanečnej umeleckej skupine Čarovné Ostrohy, kde pôsobím už 6 rok ako profesionálny tanečník. Keby som to teda mala zhrnúť – myslím si, že psychológia a jej aspekty sú všade okolo nás. A práve touto filozofiou sa snažím riadiť, nielen pri svojej práci.